Elektrownia Atomowa i zatopione beczki w Bałtyku
Zaniepokojeni doniesieniami prasowymi o potencjalnym zagrożeniu Bałtyku postanowiliśmy zadać dwa pytania do organu naszym zdaniem odpowiedzialnego za jego stan. Mamy nadzieję, że wywołamy merytoryczną rozmowę na ten temat. Obiecujemy, że na naszym portalu znajdziecie najważniejsze dokumenty na ten temat oraz o innych aspektach związanych z ochroną środowiska. Obiecujemy, jednocześnie, że wyślemy te odpowiedzi do instytucji naukowych zajmujących się tematem. Jeżeli otrzymamy odpowiedzi to je opublikujemy. Obiecujemy, że opublikujemy wszystkie Państwa komentarze, listy i inne przejawy Waszego zainteresowania.
Tytuł jest oczywiście przewrotny. Elektrownia nie zamierza, mamy nadzieję, składować odpady na dnie Bałtyku lub w innych miejscach, które należy chronić. Elektrownie chłodzi się wodą, którą następnie wypuszcza się do zbiorników. Problemem wydaje się być czystość tej wody i jej temperatura. Mamy już problem, ze zbyt ciepłymi wodami.
Na dnie Bałtyku tykają bomby chemiczne w postaci beczek z silnie trującymi środkami. Beczki te korodują i czeka nas katastrofa ekologiczna, jeżeli nic z tym nie zrobimy. Problem jest niewątpliwie trudny i dotyczy większości państw nadbałtyckich. Patrząc szerzej, jest to problem europejski.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Pan
Andrzej Gaj
Prezes Stowarzyszenia Otwarty Ogród
ePUAP
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wniosek z dnia 20 marca 2024 r. o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie, w następującym zakresie:
1. W związku ze zgłaszanymi obiekcjami środowiska naukowego dotyczącymi planowanej elektrowni atomowej w Choczewie prosimy o udostępnienie dokumentów na podstawie których wydano pozwolenie środowiskowe. Jesteśmy szczególnie zainteresowani zagadnieniem utylizacji odpadów oraz wymaganym chłodzeniem reaktorów. Materiały te zamieścimy na naszym portalu www.opengarden.org.pl,
2. Zwracamy się również z prośbą o informację na temat działań podejmowanych przez Ministerstwo Środowiska i inne podmioty prawne dotyczących korodujących zbiorników w Bałtyku,
informuję, co następuje.
Ad 1.
Minister Klimatu i Środowiska nie jest organem właściwym do wydawania tzw. decyzji środowiskowych. Tym samym Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) nie dysponuje dokumentacją w oparciu, o którą wydano taką decyzję. Jednocześnie wyjaśniam, że właściwy w tym zakresie jest Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. To ten organ powinien dysponować zarówno wiedzą jak i dokumentacją prowadzonego przez siebie postępowania, w oparciu o którą wydał decyzje środowiskową. W związku z powyższym, wniosek w zakresie pkt 2, został przekazany do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Ad 2.
Zarówno MKiŚ jak i jednostki nadzorowane oraz podległe Ministrowi nie posiadają kompetencji do podejmowania działań w celu przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów na dnie Morza Bałtyckiego. Jednocześnie informuję, że kompetencje w przedmiotowym obszarze leżą we właściwości ministra właściwego ds. gospodarki morskiej (Minister Infrastruktury) jak również, że przy Ministrze Infrastruktury funkcjonuje Międzyresortowy Zespół do spraw Materiałów Niebezpiecznych Zalegających na Obszarach
Morskich Rzeczypospolitej Polskiej, powołany Zarządzeniem nr 345 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2022 r. (Dz. Urz. Z 2022 r. poz. 1042). Informuję również, że w kompetencji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska nadzorowanego przez Ministra Klimatu i Środowiska znajduje się prowadzenie monitoringu parametrów stanu środowiska wód morskich oraz jego ocena na podstawie pozyskanych
danych.
Zgodnie z Aktualizacją programu monitoringu wód morskich przyjętą uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 marca 2021 r. (M.P. z dnia 29 kwietnia 2021 r. poz.414), monitoring wód morskich realizowany w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska prowadzonego przez Inspekcję Ochrony Środowiska obejmuje m.in. następujące substancje:
– arsen w matrycy osady;
– arsen w matrycy organizmy;
– związki siarkoorganiczne (iperyt siarkowy, tiodiglikol, 1,4-ditian, 1,4-tioksan, 1,4,5-
oksaditiepan, ,2,5-tritiepan) w matrycy osady;
– WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne: naftalen, acenaftylen, acenaften, fluoren, fenantren, antracen, fluoranten, piren, benzo(a)antracen, chryzen, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(a)piren, indeno(1,2,3-cd)piren, dibenzo(a,h)antracen, benzo(g,h,i)perylen), suma WWA (ΣWWA).
Monitoring wód w polskich obszarach morskich w powyższym zakresie jest realizowany od 2020 roku, to jest od roku, w którym została opracowana Aktualizacja programu monitoringu wód morskich.
Ponadto GIOŚ w latach 2021, 2022 i 2023 opracował opisową ocenę stanu środowiska polskich obszarów morskich z tytułu bojowych środków trujących i wraków z paliwem. Oceny są dostępne na stronie internetowej GIOŚ dedykowanej ramowej dyrektywie w sprawie strategii morskiej https://rdsm.gios.gov.pl/pl/oceny-roczne.
Dodatkowo informuję, że w okresie od 20 stycznia do 9 lutego 2024 roku, GIOŚ zapewnił aktywny udział wszystkich zainteresowanych w konsultacjach opracowania projektu drugiej aktualizacji wstępnej oceny stanu środowiska wód morskich, poprzez zamieszczenie dokumentów na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu, w celu zgłoszenia uwag pod adresem https://www.gov.pl/web/gios/Obwieszczenia-2024.
Jednocześnie z publikacją dokumentów na stronie BIP GIOŚ, projekt dokumentów został udostępniony na stronie internetowej dedykowanej ramowej dyrektywie w sprawie strategii morskiej pod adresem https://rdsm.gios.gov.pl/pl/konsultacje-spoleczne.
Z wyrazami szacunku
Małgorzata Typko
Zastępca Dyrektora
Departament Instrumentów Środowiskowych
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
/ – podpisany cyfrowo/
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wniosek z dnia 20 marca 2024 r., przekazany do tut. urzędu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska przy piśmie z dnia 27 marca 2024 r., znak: DIŚ-IV.431.107.2024.MS, dotyczący udostępnienia dokumentacji z postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie i eksploatacji pierwszej w Polsce Elektrowni Jądrowej o mocy elektrycznej do 3750 MWe, na obszarze gmin: Choczewo lub Gniewino i Krokowa, uprzejmie informuję, że wybrane dokumenty tej sprawy są ogólnodostępne pod adresem: https://www.gov.pl/web/gdos/elektrownia-jadrowa-w-polsce. Natomiast decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 19 września 2023 r., znak: DOOŚ-OA.4205.1.2015.125, dostępna jest pod adresem: https://www.gov.pl/web/gdos/decyzja-generalnego-dyrektora-ochrony-srodowiska-z-dnia-19-wrzesnia-2023-r-znak-doos-oa420512015125.
Odnośnie do udostępnienia pozostałych dokumentów, na podstawie których wydana została decyzja środowiskowa, wskazuję, że żądanie udostępnienia akt sprawy jako całości nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, ale żądaniem udostępnienia określonego zbioru materiałów. Tak sformułowany wniosek nie wskazuje na informacje publiczne, których udostępnienia domaga się wnioskodawca. Należy mieć na uwadze, że prawo do informacji dotyczy informacji o sprawie publicznej, a więc informacji o czymś, a nie udostępnienia zbioru materiałów jako takich. Wniosek taki nie zawiera zatem jednego z elementów niezbędnych do jego rozpoznania i nie może być załatwiony w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej (por. wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2013, sygn.: I OPS 7/13). Przytoczony wyrok ma zastosowanie również do udostępniania informacji o środowisku.
Wgląd do całości akt sprawy, a także sporządzanie z nich notatek, kopii lub odpisów przysługuje jedynie stronie postępowania i jest regulowane przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.).
W związku z powyższym, jeśli interesują Pana inne dokumenty z tej sprawy, bardzo proszę o ich szczegółowe wskazanie.
Aleksandra Bączek